Wat als ik niet tijdig kan remmen: juridische eerste hulp bij ongevallen

WAT ALS IK NIET TIJDIG KAN REMMEN : JURIDISCHE EERSTE HULP BIJ ONGEVALLEN

Op tijd remmen in het verkeer is een van de belangrijkste vaardigheden die elke bestuurder moet beheersen. Het correct inschatten van de afstand tussen voertuigen en het vermogen om snel en efficiënt te remmen, kan het verschil maken tussen een ongeval en een veilige aankomst op de bestemming. Het op tijd remmen is niet alleen een kwestie van veiligheid, maar ook van hoffelijkheid tegenover medeweggebruikers. Wat echter wanneer je niet op tijd kon remmen? Dien je dan altijd de schade van uw voorligger te vergoeden?

1. De Belgische Wegcode en de buitencontractuele aansprakelijkheid

In België geldt de zogenaamde “foutaansprakelijkheid”. Dit betekent dat een bestuurder die een fout begaat en daardoor een ongeval veroorzaakt, aansprakelijk is voor de schade die hieruit voortvloeit. Een bestuurder die één van de bepalingen van de Wegcode overtreedt, begaat aldus een fout dat kan leiden tot het schadeloosstellen van diegene die hierdoor schade heeft geleden.

Artikel 10 van de Wegcode bepaalt dat bestuurders altijd de controle over hun voertuig moeten behouden en hun snelheid moeten aanpassen aan de omstandigheden op de weg. Zo moeten bestuurders niet alleen de snelheidslimieten respecteren, maar ook rekening houden met andere factoren die de veiligheid op de weg kunnen beïnvloeden. Zo moeten bestuurders bijvoorbeeld hun snelheid verminderen in geval van slecht weer, zoals regen, mist of sneeuw. Slecht zicht en gladde wegen kunnen het remmen en sturen bemoeilijken, waardoor bestuurders meer tijd nodig hebben om te reageren op verkeerssituaties.

Daarnaast moeten bestuurders ook voldoende afstand houden ten opzichte van het voertuig dat voor hem of haar rijdt. Wanneer de bestuurder deze afstand niet respecteert en daardoor een aanrijding veroorzaakt, zal deze aansprakelijk zijn voor de schade die de voorligger hierdoor heeft geleden.

Er zijn echter wel enkele uitzonderingen op deze regel. Zo kan het zijn dat de bestuurder die van achteren aanrijdt, kan aantonen dat het ongeval te wijten is aan een fout van de voorligger. De voorligger kan bijvoorbeeld plotseling en zonder enige aanleiding hard remmen of van rijstrook veranderen zonder te kijken. Wanneer het opduiken of het juist inschatten van dergelijke hindernis voor een normale voorzichtige en redelijke persoon onmogelijk is, zal de bestuurder wel kunnen argumenteren dat deze hindernis onvoorzienbaar was en hij of zij geen schuld heeft aan het ongeval.

2. Wat te doen bij een verkeersongeval?

Van iedere bestuurder wordt verwacht dat er een Europees aanrijdingsformulier in het voertuig ligt. Dit is een gestandaardiseerd formulier dat door alle betrokken partijen moet worden ingevuld om de afhandeling van het ongeval en de verzekeringsclaims te vergemakkelijken.

Het is belangrijk om het Europees aanrijdingsformulier zo nauwkeurig mogelijk in te vullen en hierbij alle informatie te verstrekken die relevant is voor de verdere afhandeling van het ongeval. Het formulier moet door alle betrokken partijen worden ondertekend en een kopie ervan moet worden bewaard. Daarbij is het ook aan te raden om foto's te maken van de schade aan de voertuigen en de plaats van het ongeval, zodat de verzekeraar een beter beeld krijgt van de schade.

Mocht het ooit tot een gerechtelijke procedure komen, zal de rechtbank voornamelijk rekening houden met de inhoud van dergelijk ingevuld aanrijdingsformulier. Het is dan ook belangrijk dat zowel de beschrijving van de feiten als de situatieschets zo precies mogelijk worden ingevuld om verdere discussies te vermijden.

Als er sprake is van materiële schade of letselschade bij de betrokken partijen, dan zal de verzekeringsmaatschappij van de aansprakelijke partij de schadevergoeding betalen. De verzekeraar zal dan de kosten vergoeden voor medische behandeling, eventuele inkomensverliezen en andere kosten die het gevolg zijn van het ongeval. Deze WAM-verzekering is overigens verplicht voor alle motorrijtuigen die het verkeer op de openbare weg en de terreinen toegankelijk voor het publiek betreden.

Concluderend wanneer een voertuig langs achteren wordt aangereden, zal de bestuurder die van achteren aanrijdt in de meeste gevallen aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Dit komt doordat hij of zij verplicht is voldoende afstand te houden tot het voertuig voor hem of haar. Mocht u ooit betrokken zijn bij een verkeersongeval, is het steeds belangrijk om het Europees aanrijdingsformulier in te vullen. Geen formulier: dit document kan je bij je verzekeraar opvragen of google “Aanrijdingsformulier” en je kan dat meteen downloaden en uitprinten.

Ons kantoor is gespecialiseerd in het Verkeersrecht en de vaak ermee verbonden problemen in het domein van het Verzekeringsrecht.

Contacteer ons telefonisch, per mail of boek digitaal een afspraak.

Bram Maes

Advocaat

Dehaese & Dehaese Advocatenkantoor

Deel via: